Termin ESG (Environmental, Social, Governance) odnosi się do kryteriów, na podstawie których ocenia się działalność firmy pod względem wpływu na środowisko, relacji społecznych i zarządzania.
Aspekt środowiskowy (Environmental) dotyczy wpływu działalności przedsiębiorstwa na środowisko. Obejmuje kwestie takie jak zużycie energii, gospodarka odpadami, wykorzystanie zasobów naturalnych czy wpływ na organizmy żywe. Wszystkie firmy korzystają z energii i zasobów naturalnych w związku z czym wpływają w jakiś sposób na środowisko.
Aspekt społeczny (Social) odnosi się do relacji międzyludzkich i wpływu firmy na społeczeństwo. Obejmuje takie aspekty, jak warunki pracy, różnorodność, równość płac czy relacje z klientami. Każda firma działa w ramach wieloaspektowych i zróżnicowanych ram społecznych.
Zarządzanie (Governance) odnosi się do wewnętrznych praktyk, przejrzystości czy procedur wdrożonych przez firmę mających na celu nadzorowanie biznesu i podejmowanie właściwych decyzji. Skuteczne zarządzanie jest istotnym elementem strategii biznesowej.
Rosnąca świadomość społeczeństwa dotycząca m.in. recyklingu czy ograniczenia ilości odpadów sprawia, że klienci coraz częściej wybierają ekologiczne produkty i wspierają firmy, dla których kwestia ochrony środowiska jest istotna. Firmy, które cenią sobie zrównoważone zarządzanie, działają dużo bardziej efektywnie, tworząc nowe pomysły i innowacyjne rozwiązania. Angażowanie się w kwestie społeczne, takie jak np. organizowanie szkoleń czy wsparcie pracownika, sprawia, że czuje się on bardziej doceniony i zaangażowany w wykonywane obowiązki. Dzięki tym praktykom firma ma korzystny wpływ na społeczeństwo i środowisko, a także buduje pozytywny wizerunek.
Zrównoważony rozwój, ochrona środowiska i odpowiedzialność społeczna firmy stają się coraz ważniejsze także dla potencjalnych inwestorów. Firma, która działa zgodnie z ideą Environmental, Social and Corporate Governance może mieć lepsze perspektywy na długoterminowy sukces, zarówno pod względem finansowym, jak i społecznym.
ESG jest narzędziem i istotnym elementem strategii biznesowej każdej firmy, której zależy na rentowności i zrównoważonym rozwoju.